Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak co miesiąc

3 grudnia 2020

NR 10 (Grudzień 2020)

Mieć czy być kulturalnie

0 207

Ursula Mayer: Co nas przetrwa
 



Pierwsza polska wystawa austriackiej artystki Ursuli Mayer pomyślana jest jako żywy organizm. System pompujący wodę, który przypomina krwiobieg, łączy pomieszczenia ekspozycji, każde reprezentuje jeden z ziemskich żywiołów. Przestrzeń wypełniona jest zapachem ziemi, dźwiękiem, pomalowana gliną i popiołem. Ma oddziaływać na wszystkie zmysły. Łączą się w niej biologia i technologia. Ta ostatnia jednocześnie wyzwala z ograniczeń natury i jest narzędziem kontroli, oddziałuje algorytmem. Ursula Mayer  tworzy scenariusze bez podawania gotowych odpowiedzi. Sięga przy tym po techniki science fiction i narrację feministyczną. W jaki sposób człowiek konfrontuje się z czynnikami, które wpływają na jego istnienie – migracje, zmiany klimatyczne, rozwój technologii? Według Mayer żyjemy w przyszłości, w której człowiek nie jest już miarą wszechrzeczy, a jedynie jednym z elementów wszechświata. Co zatem zostaje, kiedy człowiek nie jest już w centrum?

wystawa: Centrum Sztuki Współczesnej 
Zamek Ujazdowski, Warszawa
do 25 stycznia 2021 r.
 

POLECAMY

Olga Tokarczuk: Czuły narrator
 


Wyczekiwana książka, pierwsza po otrzymaniu literackiego Nobla, zapraszająca czytelnika na krzesło obserwatora w pracowni. Jak czytamy w nocie o książce: „Od jakiegoś czasu lubiłam przyglądać się sobie i swojemu pisaniu z pozycji czwartoosobowego narratora”. Ten rodzaj autorefleksji powiązanej z psychologią, która wciąż pozostaje mi bliska i jest pierwszym językiem, jakim czytam świat, stanowi fundament większości tych tekstów”.
Autorka w dwunastu tekstach: esejach i wykładach, w tym w Mowie Noblowskiej,  zaprasza nie tylko za kulisy własnej twórczości, ale także do refleksji, co robi z nami literatura – w eseju Palec w soli, czyli Krótka historia mojego czytania. „Jednym z najważniejszych odkryć ostatnich lat – odkryć, które wpłynęły na samo postrzeganie istoty człowieka – było z pewnością stwierdzenie, że organizm ludzki, a także ogólnie organizmy zwierząt i roślin w swym rozwoju i funkcjonowaniu współdziałają z innymi organizmami, że organizmy  łączy ścisła współzależność”.  Tak jak czułość jest wspieraniem tego, co dobre, tak czuła narracja może taką postawę wzmacniać. 

Wydawnictwo Literackie 
premiera: 12 listopada 2020 r.
 

Joanna Bator: Gorzko, gorzko
 


W swojej szóstej powieści Joanna Bator wraca na Dolny Śląsk zainspirowana historią zbrodni popełnionej we wsi Unisław Śląski, którą usłyszała na tamtejszym cmentarzu. Drugim punktem wyjścia dla powieści jest genealogia autorki. Wałbrzych i jego okolice wracają jako stały punkt jej twórczości, jak choćby w wałbrzyskiej trylogii Piaskowa góra, Chmurdalia, Ciemno, prawie noc. W Gorzko, gorzko narratorka Kalina poszukuje w okolicach Wałbrzycha fragmentów rodzinnej historii, żeby ułożyć w całość układankę losów czterech pokoleń kobiet, poczynając od pierwszej: „Tej jesieni kupiłam stuletni dom w górskiej wiosce na Dolnym Śląsku. W gratisie był pies, z pyska przypominający wilka, a z racji tuszy podobny do zakurzonego polarnego niedźwiedzia”. Realizm i magiczność, powieść miłosna i nienawistna, symboliczny kanibalizm w relacjach miłosnych – najnowsza powieść Bator zapowiada się interesująco, a zdaniem wydawcy może nawet wzbudzać litość i trwogę. 

wydawnictwo: Znak 
premiera: 25 listopada 2020 r.


Katarzyna Nosowska: P...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy