Dołącz do czytelników
Brak wyników

Krótka historia niemiłosna

Artykuł | 3 grudnia 2020 | NR 10
105

Idę czytać do wanny – nie z wygody, ale z zagonienia. Planuję się ukryć w łazience przed mężem i dziećmi i złapać (mały) oddech. Wiadomo, że w łazience można się nie tylko ukryć, ale i zachować godność, udając konieczność przeprowadzenia skomplikowanych zabiegów higienicznych. No więc, wanna jest moim szampanem i truskawką z czekoladą, ale bez wyrzutów sumienia. Jest już późno, nikt nie powinien mieć żadnych potrzeb koniecznych do zrealizowania tu i teraz. Zamierzam czytać w wannie również z innego powodu – podobno w kąpieli nie można zasnąć, więc może uda mi się trochę podgonić lekturę.

Od razu wypada napisać, że tytuł tej powieści jest nieprawdopodobnie ironiczny – główna bohaterka, Miwako, studentka i oddana córka, ucieka z domu, porzuca studia i przyjaciół, chłopaka, który jest w niej na zabój zakochany, by popełnić samobójstwo. To powieść obyczajowa, ale poruszająca istotny w Japonii problem – wysokiego odsetka samobójstw wśród młodych ludzi, który co roku wynosi ok. 250 osób. 
Goenawan tworzy powieść obyczajową, która z jednej strony opowiada o przyjaźni, bliskości, niespełnionej, ale odwzajemnionej miłości, bliskiej więzi rodzeństwa. Główni bohaterowie nie odczuwają presji związanej ze studiami, nie są ofiarami środowiskowej nagonki – a to właśnie są najczęstsze powody samobójstw wśród młodych ludzi. Z drugiej jednak strony każde z nich mierzy się z problemami absolutnie przerastającymi ich wiek i możliwości: Miwako przez lata zakochana w swoim ojczymie jest szantażowana i seksualnie wykorzystywana przez swego przyrodniego brata. Nienawidzi dzieci, nie chce wejść w związek ze swoim najbliższym przyjacielem, bo sądzi, że nie powiedzie jej się w jakiejkolwiek relacji miłosnej. Proponuje tylko pozbawiony emocji seks. Ryusei, osierocony w dzieciństwie, razem ze starszą siostrą trafia do sierocińca. Gdy Fumi osiąga pełnoletniość, zabiera chłopca do siebie, zastępuje mu oboje rodziców. Nocami dziewczyna jednak płacze, bo pracuje ponad siły, by bez wykształcenia utrzymać ich oboje, zamartwia się brakiem pieniędzy. Kiedy w końcu chłopak sam dorasta, Fumi może zająć się tym, co trapi ją samą – korektą płci, nie czuje się bowiem wcale chłopakiem, a w takim ciele się urodziła. 
Jest to zatem powieść obyczajowa, dość egzotyczna, pokazująca w jednym mgnieniu zmianę obyczajową, jaka dokonywała się w japońskim społeczeństwie pod koniec lat osiemdziesiątych XX wieku. Ale jednocześnie to zaangażowane studium na te...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy