Dołącz do czytelników
Brak wyników

Style życia

1 stycznia 2020

NR 1 (Styczeń 2020)

Remanent pamięci

139

Czas leci nieubłaganie, ale coś zostawia nam na pamiątkę. To czasem złe, czasem dobre, a czasem wzruszające wspomnienia.

Śnił mi się koncert z Polską Orkiestrą Kameralną w Aix-en-Provence. Cykady tak się rozszalały, że momentami jedynie domyślałem się, w którym miejscu gra orkiestra. Kiedyś, na jawie, było to tak samo męczące, jak teraz we śnie.

POLECAMY

Wydaje mi się, że mój mózg wygrzebał to zdarzenie podbechtany myślami, które atakowały mnie ostatnio, gdy uprzytomniłem sobie, że kolejny rok znowu ulatuje gdzieś w przestrzeń. Pewne zdarzenia i obrazy jawią mi się mimo upływu czasu, nawet stają się wyraźniejsze. Na przykład VII Sonata Prokofiewa w wykonaniu Richtera. Byłem jeszcze uczniem szkoły muzycznej, ten koncert był moim pierwszym spotkaniem z muzyką współczesną. Wydała mi się wtedy trudna, ale przykuwająca uwagę powtarzającym się motywem, ostinato. Mój podziw wzbudziła niezwykła technika gry pianisty. Do dziś słyszę finał, kiedy to byłem przekonany, że pianista doszedł do apogeum swoich możliwości, a jednak… 

Czasami wraca do mnie huragan braw  w słynnej Albert Hall, na promendowym koncercie – burza oklasków dla mnie i Polskiej Orkiestry Kameralnej po wykonaniu Serenady Czajkowskiego. Ten szum braw jest we mnie. Wypiera go niekiedy niezwykle scalony dźwięk Chicago Symphony Orchestra. Nie pamiętam pod czyją batutą, ale pamiętam idealne „przyleganie”, przepięknie zagrane frazy w Koncercie fortepianowym Mozarta Es-dur nr 22. Nieraz wracałem do tego koncertu myślami, chętnie go dyrygowałem. Zachwycił mnie Boris Giltburg, poeta fortepianu, laureat Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Królowej Elżbiety Belgijskiej.

W tym utworze spotkaliśmy się na estradzie Filharmonii Narodowej w 2016 roku. Słyszę ostatnie, niezwykle trudne dla pianisty pasaże, finalne zamknięcie utworu z nadzwyczajnym wykorzystaniem energetyki. Jakby spadł deszcz brylantów.

Zamieszkało też we mnie na zawsze spotkanie z koncertem Bartóka – Muzyka na instrumenty stru...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy