CEZARY W. DOMAŃSKI

Dwie wieże

 

Oto Telewizja Polska zafundowała nam serial o znakomitej piosenkarce, kompozytorce i aktorce - Annie German. Nie mógł on umknąć mojej uwadze nie tylko z powodu dość intensywnej reklamy ale przede wszystkim dlatego, że opowiada o osobie, która w swej młodości związana była z Wrocławiem. A Wrocław to również moje miasto. Do dziś mam w sercu (że tak to poetycko ujmę) jego obrazy, a jednym z nich jest oczywiście, tysiące razy oglądany (choćby podczas spacerów), widok Archikatedry św. Jana Chrzciciela. Gdy opuszczałem miasto nad Odrą, dwie wieże tej świątyni kończyły się płasko. Był to smutny efekt tego, że ich elegancka nadbudowa spłonęła w roku 1945 podczas walk o „Festung Breslau”.  Strzeliste hełmy powróciły na ich dachy dopiero po półwieczu.

 

I oto oglądając dzisiejszy odcinek filmu o Annie German, którego akcja działa się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku, ze zdumieniem ujrzałem niezgodne z prawdą historyczną (bo nadbudowane hełmami) wieże archikatedry stanowiące tło dla romantycznej przechadzki głównej bohaterki i jej nowo poznanego przyjaciela… Niestety jest to zbyt daleko idąca licentia poetica autorów filmu. Są takie elementy w dziele filmowym, mającym ambicję historyczną, których zakłamywać po prostu nie wypada.

 

A może nie mam racji? W końcu z wieloma filmami jest tak, jak w ostatniej scenie „Seksmisji”: wystarczy rozciąć płótno, żeby wyjść na świeże powietrze. Inaczej mówiąc - można użyć pilota.

 

CWD

CEZARY W. DOMAŃSKI

Dr hab. CEZARY W. DOMAŃSKI jest profesorem nadzwyczajnym, dyrektorem Instytutu Psychologii oraz kierownikiem Zakładu Psychologii Ogólnej UMCS w Lublinie. Jest także członkiem Rady Naukowej Instytutu Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Zajmuje się historią psychologii oraz psychologią twórczości.

Wstecz

comments powered by Disqus