Razem na wroga!

Laboratorium

Agresywne gry wideo wcale nie muszą wywoływać w nas agresji. Nie jest bowiem ważne, w co gramy, ale jak gramy. 

Gry wideo z elementami przemocy mogą zwiększać u graczy skłonność do agresywnych zachowań. Dowiodło tego kilkaset badań, a metaanalizy potwierdziły ten związek. Istnieją pewne kontrowersje dotyczące jego charakteru, ale większość badaczy zajmujących się problematyką gier wideo jest przekonana, że związek taki istnieje – choć jest złożony. 

POLECAMY

Warto zwrócić jednak uwagę na to, że znaczna większość badań dotyczących gier z elementami przemocy obejmowała granie w pojedynkę. A tymczasem dane zebrane przez wielu badaczy – także przeze mnie – pokazują, że gracze wolą grać z innymi. Razem z moimi współpracownikami odkryliśmy, że gracze – nawet ci angażujący się w gry zawierające przemoc – podejmują wiele zachowań pomocowych. Zaczyna się zatem wyłaniać nieco inny obraz osób lubiących gry wideo...

Wspólna walka

Ale wiemy przecież, że gry zawierające przemoc powodują wzrost zachowań agresywnych – dowiodły tego badania. Dlaczego zatem korzystający z takich gier angażują się w zachowania prospołeczne? Może związek między graniem i efektem grania nie zależy wyłącznie od treści gry? Może liczy się coś jeszcze?

...

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.



 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI