Innymi oczyma

Praktycznie

Zmiana perspektywy pozwala dostrzec to, o czym inaczej nawet nie pomyślelibyśmy. Wystarczy wyobrazić sobie, że jest się kimś innym. 

Pewien znany dziewiętnastowieczny pisarz z Portugalii, Fernando Pessoa, tworzył pod pseudonimami, a właściwie heteronimami. Heteronim to coś więcej niż alternatywne nazwisko czy pseudonim artystyczny – kryje się za nim fikcyjna postać, stworzona przez artystę. Heteronimy portugalskiego pisarza – a miał ich ponad 70 – były wymyślonymi przez niego twórcami, piszącymi swoje własne, odrębne w stylu i tematyce dzieła. Oczywiście heteronimy znały się i pozostawały ze sobą w bliskim kontakcie. I tak Ricardo Reis (jedno z wcieleń pisarza) recenzował powieści Alberta Caeiro i Álvara de Camposa (inne wcielenia), zaś de Campos krytykował dzieła samego Pessoi.

POLECAMY

Trudno stwierdzić, gdzie w przypadku tego autora kończyło się odgrywanie roli, a gdzie zaczynało szaleństwo. Z drugiej jednak strony każde z wcieleń pisarza stworzyło wspaniałe dzieła literackie, w charakterystycznym dla danego heteronimu stylu. Nietypowy proces twórczy artysty pokazuje, że nasza kreatywność bywa ograniczona przez ramy osobowości i utarte schematy myślenia. Jeśli uda nam się w pewnym stopniu od tej zależności uwolnić, może to zaowocować przypływem większych sił twórczych. Jak to zrobić? 

3 x 3 minuty

Przygotuj stoper, trzy kartki papieru i długopis. Ustaw stoper na trzy minuty i w ...

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.



 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI