Charaktery - 8 / 2004 / Spis treści

Wstęp

Dokładka

Modne stało się mówienie źle o wstydzie. Żyjemy bowiem w epoce, w której wolność stała się wartością tak cenioną, że wręcz przecenianą. A wstyd wydaje się ograniczeniem wolności. Tymczasem bez wstydu nie można zbudować równowagi duchowej, ponieważ jest on wyrazem osądu sumienia. Wobec faktów, które są naganne, powinniśmy się wstydzić. To mechanizm ułatwiający nam samonaprawę i nie warto z niego rezygnować.

Zobacz więcej

Bezwstyd bezmiłości

Zażenowanie jest fundamentem intymności, która wymagai wstydu, i stopniowego, nieśpiesznego z niego rezygnowania.

Zobacz więcej

W USA NIKT NIKOGO NIE ZABIJA

Kim są ludzie uzależnieni od przemocy? Czy sceny z filmu mogą zachęcać do agresji? Jak sobie radzić z agresją i wrogością? Prof. Brad J. Bushman jest wybitnym specjalistą w dziedzinie agresji, wykładowcą psychologii społecznej na University of Michigan w Ann Arbor. Należy do Society of Experimental Social Psychology i International Society for Research on Aggression. Jest redaktorem „Personality and Social Psychology Bulletin” i „Aggressive Behavior”. Za swoją pracę naukową otrzymał w 1988 roku nagrodę Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego. Napisał wiele prac na temat przemocy i agresji.

Zobacz więcej

GAFA TO MOJA SPECJALNOŚĆ

Wystarczy chwila nieuwagi, ogłupienia lub zła ocena sytuacji, by popełnić gafę i popaść w towarzyskie tarapaty. W efekcie pojawia się zakłopotanie. Nieopatrznie ściągając uwagę innych, gafowicz staje się „więźniem” własnego skrępowania.

Zobacz więcej

NIEWAŻNE, ILE ŻYJESZ, WAŻNE, JAK

O spotkaniach z Jackiem Kuroniem opowiadają psychologowie.

Zobacz więcej

Taktyka na krytyka

Kiedy cię ktoś krytykuje, nie usprawiedliwiaj się, nie chowaj głowy w piasek, nie atakuj. Potraktuj to, co ta osoba mówi o tobie, jako jej zdanie, jedno z wielu. Czyjeś słowa ranią tylko wtedy, gdy na to pozwolimy.

Zobacz więcej

POWIEDZ MI, CO CIĘ ŚMIESZY, A POWIEM CI, KIM JESTEŚ

Nie bez powodu jakiś dowcip nas śmieszy, a inny zraża lub przeraża. Zależy to od naszej osobowości. Na przykład dowcipy o tematyce seksualnej preferują osoby, które są pozytywnie nastawione do płci przeciwnej i zadowolone ze swoich kontaktów intymnych.

Zobacz więcej

OSWAJANIE SŁÓW

O życiu na pograniczu świata dźwięków i świata ciszy pisze AGNIESZKA GÓRSKA.

Zobacz więcej

GDYBANIE W GÓRĘ, GDYBANIE W DÓŁ

Wyobrażanie sobie innego przebiegu zdarzeń może nam uświadomić, co zrobić w przyszłości, aby znaleźć się w najlepszym z możliwych światów. AGNIESZKA SKUCZYŃSKA przekonuje, że wyobrażamy sobie inny – lepszy lub gorszy – przebieg zdarzeń, aby poprawić sobie nastrój i uniknąć w przyszłości przykrych doświadczeń.

Zobacz więcej

SZCZĘŚLIWYM CHCE SIĘ BARDZIEJ

JANUSZ CZAPIŃSKI twierdzi, że szczęście jest jak los kupiony na loterii – daje szansę na wygraną: dobre relacje z ludźmi, zdrowie, karierę i pieniądze.

Zobacz więcej

BYWAJ ZDRÓW

Mitom o zdrowych postawach i przekonaniach przygląda się ELŻBIETA BRODOWSKA.

Zobacz więcej

SAM SOBIE STEREM

O pułapkach i porażkach w kontrolowaniu siebie i swojej wagi pisze GRAŻYNA WIECZORKOWSKA.

Zobacz więcej

UDAWAĆ NAPRAWDĘ

Najtrudniej jest podjąć decyzję, czy się obnażyć, czy odkryć swoje kompleksy. Śmieję się, że różnica między mną a ekshibicjonistą jest cienka, ale wyraźna. Ekshibicjonista lubi to robić, a mnie to męczy. Jerzy Stuhr jest aktorem teatralnym i filmowym, reżyserem, profesorem w dziedzinie sztuk teatralnych, rektorem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Ukończył polonistykę na UJ i Wydział Aktorski krakowskiej PWST. W Starym Teatrze, w spektaklach Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego i Andrzeja Wajdy, stworzył wybitne kreacje aktorskie. Grał m.in. Piotra Wierchowieńskiego w „Biesach”, Piotra Wysockiego w „Nocy listopadowej”, AA w „Emigrantach”, Horodniczego w „Rewizorze” i Porfirego w „Zbrodni i karze”. Od początku lat 80. współpracuje z teatrami włoskimi. Zagrał główne role w filmach „Wodzirej” Feliksa Falka i „Amator” Krzysztofa Kieślowskiego. Od lat 90. tworzy kino autorskie. Wyreżyserował „Spis cudzołożnic”, „Historie miłosne”, „Tydzień z życia mężczyzny”, „Duże zwierzę” i „Pogodę na jutro”; zagrał w tych filmach główne role. Należy do Europejskiej Akademii Filmowej.

Zobacz więcej

PRZEBUDZENIE DO LOTU

O znaczeniu świadomości w rozważaniach Anthony'ego de Mello pisze JACEK KONARSKI.

Zobacz więcej

Na scenie życia

Swoboda histrioników w wyrażaniu uczuć bywa tak przekonująca, że nawet dla terapeutów mogą być fascynującymi i czarującymi pacjentami.

Zobacz więcej